Poniżej znajdziesz podsumowanie tego, jaką wiedzą powinien dysponować kursant platformy eTutor, aby móc określić swoją znajomość języka na poziomie A2.
Poziom A2 stanowi rozszerzenie poziomu A1. Na tym poziomie pojawia się najwięcej nowych czasów gramatycznych. Na tym poziomie powinieneś opanować wszystkie poniższe zagadnienia:
Present Continuous i going to – mówienie o planach |
Present Perfect |
Future Simple (will) i going to – przewidywanie przyszłości |
Past Continuous |
Rozróżnienie między Past Simple a Past Continuous |
Present Perfect Continuous |
the...the...; more and more; as; than; like |
similar, different, the same |
as much, as many, as little, as few |
do i make |
have i have got |
would + love, hate, prefer, mind |
Zaimki dzierżawcze (mine, yours, hers, itd.) |
Porównanie zaimków i przymiotników dzierżawczych (my → mine, itd.) |
Dopełniacz saksoński (dzierżawcza forma rzeczownika) |
Przyimek of |
Zapisywanie i wymawianie dat |
Past Participle (worked, seen, been, stayed, itd.) |
Rzeczowniki odczasownikowe (swimmer, description, diving, itd.) |
Gerund a bezokolicznik (skiing → to ski → ski, itd.) |
Pierwszy tryb warunkowy |
Strona bierna (Present Simple i Past Simple) |
Na poziomie A2 powinieneś znać słownictwo z wymienionych grup leksykalnych:
Grupa leksykalna | Przykłady (poniższa lista nie zawiera wszystkich wymaganych elementów grupy) |
---|---|
Liczebniki porządkowe | first, second, fifth |
Krajobraz | nature, world, ocean, sea, region |
Szkoła i przedmioty szkolne | timetable, grade, pupil, chemistry, geography |
Artykuły papiernicze | pen, glue, ballpoint pen |
Testy i egzaminy | study for a test, written exam, essay, mark |
Podobieństwa i różnice | equal, variety, related to |
Zdrowie i choroby | the flu, low pressure, fever, health, medicine |
Części ciała | cheek, elbow, foot, finger |
Rozrywka | media, show, watch a film, amusement park |
Pozytywne i negatywne emocje | scared, angry, happiness, proud |
Myśli i wyobraźnia | thought, fiction, reality, imagination, creative |
Przymiotniki (podstawowe) | brilliant, delightful, superb, excellent |
Napoje | a cup of tea, hot chocolate, alcohol |
Określenia ilości | a bar of soap, a bag of flour, tin, bottle |
Sprzęty kuchenne | frying pan, pot, dishwasher, microwave |
Zawody (podstawowe) | accountant, builder, nurse, policeman |
Komputery | laptop, mouse, keyboard, printer |
Grupa leksykalna | Przykłady (poniższa lista nie zawiera wszystkich wymaganych elementów grupy) |
---|---|
Rodzaje kwater wakacyjnych | hotel, motel, youth hostel |
Gry komputerowe | level, gamepad, simulation game |
Praca | work, job, salary, fire sb |
Bank | account, transfer, debt, loan |
Poezja i dramat | rhyme, sonnet, lyric, monologue |
Biznes | black market, firm, manager, office |
Sztuka (podstawowe) | painter, mosaic, paint |
Wojsko | army, soldier, tank, bomb |
Na poziomie A2 musisz umieć poradzić sobie w stopniu co najmniej podstawowym w poniższych sytuacjach:
Zamawianie jedzenia (w restauracji) |
Rozmowy w podróży (podstawowe) |
Prawienie komplementów |
Oferowanie pomocy |
Dziękowanie |
Rozmowy u lekarza |
Powinieneś potrafić poradzić sobie z następującymi formami pisemnymi:
Krótki e-mail, opowiadający o tym, co nas spotkało (np. podczas podróży) |
Odpowiedź na czyjś e-mail |
Krótka notatka ze szczegółami jakiegoś wydarzenia (czas, miejsce, etc.) |
Kartka pocztowa |
Rekomendacja |
Opis wybranego miejsca (np. pokoju) |
Krótka instrukcja |
Na poziomie A2 powinieneś poradzić sobie z czytaniem następujących tekstów:
Krótkie sprawozdanie z podróży |
Lista zakupów |
Krótki tekst z rekomendacją |
Ogłoszenie towarzyskie |
Notatka z zaproszeniem na jakieś wydarzenie |
Prognoza pogody (podstawowa) |
Ulotka z informacją |
Ogłoszenie sportowe |
Przepis |
Ogłoszenie na tablicy informacyjnej |
Na tym poziomie powinieneś rozumieć krótkie wypowiedzi dotyczące codziennych rzeczy i czynności. Powinieneś rozumieć podstawowe komunikaty. Powinieneś również rozumieć wypowiedzi opisujące wydarzenia w przeszłości oraz wypowiedzi odnośnie przyszłości (np. planów na przyszłość).